Jelenlegi hely

MEGHÍVÓ

A Dunamelléki Református Egyházkerület Ráday Múzeuma tisztelettel meghívja Önt és barátait 2017. április 12-én 16 órára

a JELenlét - japán kalligráfia-művészeti kiállítás megnyitójára - The 28th TAIEI Calligraphy Exhibition in Kecskemét city.
A kiállítás megnyitja: Dr. Vihar Judit, a Magyar-Japán Baráti Társaság elnöke.
A megnyitóhoz kapcsolódóan a kiállító művészek köszöntik a vendégeket, majd bemutatót tartanak a kalligráfia különleges művészetéből.
A kiállítás április 12-től - május 13-ig látogatható nyitvatartási időben.
Együttműködő partnerünk: Kecskemét-Aomori Baráti Kör

Az írás- és olvasás széles körű tanítása, ismerete és használata minden nemzeti kultúra erősségét jól jellemzi. Az Európán kívüli nagy kultúrák fennmaradásában is jelentős szerepet játszott az Írás és elemeinek elsajátítása, varázsos világukban való tájékozódás, a jelek sokaságának türelmes gyakorlása. Ennek művészi szintű művelésében, átadásában és továbbfejlesztésében évszázadok óta szerepük van az úgynevezett shodo mesterek iskoláinak.

​A kortárs japán művészi kalligráfia egyik elismert művelője NOJIRI (Nodzsiri) Taiko Mester, aki 7 éves korától tanulta a kalligráfiát, és 19 évesen Taieikai néven megalapította a saját galériáját. Számos művészeti ágban (zene, festészet, irodalom, ruhatervezés, kerámiaművesség) jártas alkotó.

Klasszikus stílusban írja a kandzsikat (kínai eredetű írásjegyek), de egyedi vonásokkal készíti azokat. Az ez évben immáron 28 éves múlttal rendelkező Taieikai művészeti iskola, a Mester és közel 30 fős tanítványi gárdája most először állít ki Japánon kívül! A Dunamelléki Református Egyházkerület Ráday Múzeuma ad otthont ennek a rangos és izgalmas művészeti kiállításnak, amelyet 2017. április 12-én, szerdán 16 órakor Dr. Vihar Judit, a jeles irodalomtörténész, műfordító és költő, a Magyar-Japán Baráti Társaság elnöke nyit meg.

Az ünnepségen szintén jelenlévő Nojiri Mester és hat művész-tanítványa a hagyományos teaszertartással is megismerteti az érdeklődőket. A kiállítás – melyhez további közönségprogramok kapcsolódnak – május 13-ig lesz megtekinthető.

​A shodoról

Manapság már a legtöbb japán is ceruzát, golyóstollat vagy filctollat használ a levelek és egyéb dokumentumok írásához. De a shodo (kalligráfia) művészet, ahol a festékbe mártott ecsettel lehet megformálni a kandzsi és kana karakterek továbbra is a hagyományos része a japán kultúrának. Az általános iskolában a diákok megtanulják a kalligráfia, a szépírás alapjait. Sokat gyakorolják, hogy tökéletesítsék a karakterek formái, gyakorlásnak még híres shodo mesterek munkáit is másolják. A legjobbak speciális iskolákban tanulják a művészetet, egy ilyen művészeti iskola bemutatkozása a jelen kiállítás anyaga.

A shodo művészet Kínából származik és a VI-VII. században került Japánba. Azokban az időkben kalligráfia ismerete fontos eleme volt az uralkodó, nemesi családok oktatásának, de idővel a művészet elterjedt a köznép körében is. Napjainkban a kalligráfia nem csupán egy művészeti forma vagy műalkotás létrehozása, hanem személyes üdvözlések létrehozására is használják az emberek a mindennapi életükben.

A shodo mesterei számára a harmónia, a szépség elérése a cél, de nem csak annyit jelent, hogy szépen írni. A festő egész életfilozófiáját sugározza egy-egy alkotás, minden egyes kandzsi és kana a művész személyiségét tükrözi. Fekete tust használva festenek bambuszecsettel, rizspapírra. Ebben a műfajban minden előre megtervezett, és mindennek jelentése van, számít a szavak iránya, a betűjelek formája, a vonalak lezárása és az elemek közötti egyensúly ugyanúgy, mint a jelek közötti üres tér mértéke vagy a szavak jelentése. A japán kalligráfia harmóniát és szépséget sugároz.

Az oldal tetejére